Communicatie

Publinova wordt binnenkort in gebruik genomen binnen je instelling of dat is onlangs gebeurd. Tijd om je collega's te informeren over Publinova, wat het is en wat de voordelen voor praktijkgericht onderzoekers, samenwerkingsverbanden en je communicatiecollega's zijn. Ook vind je hier informatie over hoe je je collega's kunt helpen om optimaal gebruik te maken van Publinova.

Onderstaande informatie is, net als alles op Publinova, vrij toegankelijk en vrij bruikbaar. Maak er dus gebruik van en maak de informatie relevant voor jouw instelling. Je kunt de informatie en beelden vrij gebruiken op je website, social media, nieuwsbrieven en andere eigen communicatiemiddelen.

De Why, how, what van Publinova graag onaangepast gebruiken.

  • Why, How, What van Publinova. Met de Why, How en What van Publinova leggen we uit wat het bestaansrecht en de meerwaarde van Publinova is:
    • Why: We geloven in de kracht van wetenschap waarin maatschappij, onderzoekers en bedrijfsleven samen werken aan relevante en maatschappelijke oplossingen.
    • How: Door aandacht te genereren voor resultaten, projecten, personen en partijen maken we oplossingen zichtbaar, vindbaar, deelbaar en faciliteren we nieuwe connecties.
      Door aandacht te genereren voor best practices en lessons learned activeren we personen en instellingen om te participeren.
      Door de bundeling van krachten brengen we onderzoek terug naar de maatschappij
    • What: Publinova: hét landelijke platform voor open en praktijkgericht onderzoek
  • Pecha Kucha presentatie. In deze (Engelstalige) presentatie vertellen we in 20 slides wat Publinova is.
  • Neem een kijkje bij het overzicht van vragen die je waarschijnlijk gaat krijgen. Wellicht staat het antwoord op de vraag die jij krijgt er bij.
  • Beeldmateriaal en tekst: We maken in onze communicatie gebruik van een aantal beelden.
  • Download de poster van Publinova.
  • Promotiemateriaal bestellen: Heb je een bijeenkomst voor onderzoekers en wil je graag Publinova pennen of chocolade? Stuur een mail naar info@publinova.nl.
  • Informatiepagina voor onderzoekers: Wil je onderzoekers ondersteunen in het gebruikmaken van Publinova? Maak gebruik van de speciale informatiepagina voor onderzoekers.
Blijf up to date:
  • Volg ons op LinkedIn en op Mastodon. Like, comment en share!
  • Abonneer je op onze nieuwsbrief.
  • Volg de redactionele items op de website. (log in met eduID of SURFconext en ga naar profiel en instellingen. Klik op e-mailmeldingen en zet het schuifje aan)
Ondersteuning:

Redactionele artikelen op Publinova

Wil je dat we aandacht besteden aan het onderzoek bij jouw hogeschool? Neem dan contact met ons op via redactie@publinova.nl.

Elke week publiceren we een redactioneel artikel op Publinova.nl. We besteden daarnaast aandacht aan deze artikelen op onze socialmediakanalen LinkedIn en Mastodon en in onze maandelijkse nieuwsbrief.

De artikelen worden geschreven door een professionele redactie en naar aanleiding van thema's die worden samengesteld door de redactieraad van Publinova. We halen input voor onderwerpen en onderzoekers op bij de hogescholen. De redactie selecteert, onder leiding van de hoofdredacteur, de onderwerpen voor artikelen.

De redactie neemt contact op met de onderzoekers van de geselecteerde onderwerpen en maakt een afspraak voor een online interview. De redactie werkt dit uit tot een artikel en stemt dit af met de onderzoeker. Het definitieve artikel wordt vervolgens door de beheerders van publinova.nl gepubliceerd op de website en de socials. Dit alles doen we volgens een contentkalender.

Hoe Publinova promoten onder onderzoekers?

Een aantal hogescholen heeft interne aandacht weten te genereren voor Publinova, met name bij onderzoekers. De tips van de communicatiemedewerkers van deze hogescholen:

  • Neem contact op met de communicatiecollega's binnen je hogeschool die onderzoekscommunicatie in hun portefeuille hebben.
  • Zet de interne nieuwsbrieven van de hogescholen, lectoraten en CoE's/expertisecentra in.
  • Zet je intranet in, waar mogelijk interne communities.
  • Deel best practices en useful failures met elkaar (en met ons :-)).
  • Zet ambassadeurs in.
    • Ambassadeurs zijn mensen die al overtuigd zijn van de kracht van (online) communicatie
    • Ze kennen de effecten van communicatie en hebben die ervaren.
    • Ze hebben al een relevant netwerk en weten hoe ze die hebben opgebouwd.
    • Vaak zijn dit onderzoekers die actief zijn op LinkedIn of een ander platform.
    • Vaak zijn het ook de communicatieve onderzoekers die hun ervaringen graag met collega's willen delen.
  • Beloon het gedrag dat je graag wil zien (liken, sharen en comment bijvoorbeeld hun posts).
  • Verweef Publinova in je communicatiestrategie
  • Organiseer een intern evenement:
    • Laat een fotograaf komen die foto's maakt voor de online profielen van de onderzoekers.
    • Zorg er voor dat je iemand hebt tijdens het evenement die de onderzoekers kan helpen om die foto op het (Publinova-) profiel te zetten.
    • Zorg ook voor iemand die de onderzoekers kan helpen bij hun communicatievraagstukken.
    • Communiceer over het event met een incentive, zoals de HvA heeft gedaan: Publinova Fotoshoot | voor HvA-onderzoekers.
  • Faciliteer je onderzoekers met materiaal dat ze kunnen gebruiken (logo's, vrij te gebruiken afbeeldingen, voorbeeldteksten)
  • Organiseer een competitie
  • Neem interviews af met onderzoekers en publiceer die op je website en/of intranet.
  • Organiseer een roadshow, waarbij je dus naar onderzoekers en onderzoeksgroepen gaat voor een presentatie, demo of workshop.
  • Vraag bij ons pennen en chocolaatjes aan, die kun je dan uitdelen.

Publinova in de media

Artikelen die zijn verschenen over Publinova en waar je naar kunt verwijzen:

Word lid van de community

Ben je communicatieadviseur en wil je up-to-date blijven of wil je meedenken over de doorontwikkeling? Word lid van het Communicatiekanaal in Teams. Vraag je toegang aan voor de Teams Publinova Community en stuur een mail naar info@publinova.nl zodat we je kunnen toevoegen aan het communicatiekanaal. Hier vind je informatie over onze marketing en- communicatiestrategie en de actuele planning. Blijf op de hoogte en ontmoet andere communicatiemedewerkers via de informatiebijeenkomst voor communicatieadviseurs.