Nieuw jaar - nieuw jasje
Net voor kerst hebben we een nieuwe versie van publinova.nl live gezet. In deze release hebben we veel aandacht gehad voor vorm en usability. De belangrijkste aanleidingen voor het nieuwe jasje waren de volgende:
- Door het vullen van de site met producten, projecten, partijen en personen (de vier P's van Publinova) werd duidelijk dat veel content geen afbeelding had. Hierdoor vertoonde de site veel zogenaamde placeholders: grijze vlakken die we liever niet tonen.
- In verschillende overleggen die we hebben met mensen van hogescholen, SIA, Vereniging Hogescholen en andere gebruikers hebben jullie wensen met ons gedeeld. Die hebben we verzameld en meegenomen in dit traject.
- Gebruikers wisten niet waar ze terecht waren gekomen. We vertelden nergens (kort) wat Publinova is en wat je er kunt halen.
- De deelknop bij personen, projecten en partijen en de downloadknop bij producten viel niet genoeg op.
- We wilden 'beschikbaarheid' van producten kunnen uitsplitsen naar 'gebruiksrecht' en 'toegangsrecht'.
- De tabjes met de vier P's waarin we aan de content gerelateerde content toonden bleek als navigatie niet duidelijk genoeg.
- Op diverse plekken in de site was de leesbaarheid niet optimaal. Dit gebeurde onder andere op de homepage in de hoofdnavigatie en bij titels over afbeeldingen werden getoond.
- We wilden de vormgeving beter aan laten sluiten bij de professionele content.
- We wilden een aantal elementen rechttrekken die net van elkaar verschilden (de manier waarop we een bijvoorbeeld product toonden was net anders dan de manier waarop we een project toonden).
- Onze insteek was de site visueel 'op te ruimen'
- We wilden de bezoeker visueel helpen te snappen waar die naar kijkt: een product, een project, een partij, een persoon of een redactioneel artikel.
- De thema's die we als navigatie gebruikten was of te vaag of te concreet. De thema's van de verschillende betrokken partijen bleken bovendien nooit dekkend voor de veelheid van informatie die Publinova te bieden heeft.
Aanleidingen genoeg dus om opnieuw te kijken naar de vorm, uitstraling en bruikbaarheid van Publinova. Samen met onze vormgever Daily Creations zijn we dus terug naar de tekentafel gegaan. Jullie input, onze wensen ten aanzien van de site en de expertise van vormgevers en usability-experts hebben als uitgangspunt gediend voor dit traject.
We hebben alle opmerkingen, wensen en visies op de site en de doelstellingen van Publinova doorgenomen. Zo hebben we de ambitie aangescherpt: Publinova is hét nationale platform voor open en praktijkgericht onderzoek. We maken praktijkgericht onderzoek vindbaar en deelbaar en worden op termijn hét landelijke platform voor stories of applied science. En alle content linkt aan relevante content. We willen mensen verleiden om te verdwalen tussen redactionele artikelen, onderzoeksprofielen, de onderzoeksprojecten en de output die het praktijkgericht onderzoek oplevert.
De vormgever is met alle opmerkingen aan de slag gegaan en heeft een nieuw design gemaakt. Een aantal van de belangrijkste veranderingen:
Een welkomsttekst
Sliders op de homepage
We hebben nu voor de redactie-artikelen en alle P's een slider. Hiermee geven we de bezoeker een inkijk in de veelheid en verscheidenheid van de content in Publinova. Hieronder de slider van de redactie-artikelen.
Kleurcodering
Redactie-artikelen hebben een blauw label, producten geel, projecten paars, personen roze en partijen hebben groen als kleurcodering. Deze kleuren zijn overal doorgevoerd. Op de homepage zie je de kleuren in de 'direct naar' links terug.
Geen afbeeldingen als die er niet zijn
Als we geen afbeeldingen krijgen bij de producten, projecten en personen vanuit de systemen van hogescholen, SIA en Vereniging Hogescholen laten we geen placeholders zien. Dat zie je goed terug in overzichten zoals deze van bijvoorbeeld projecten.
Maar ook op een detailpagina tonen we een P zonder een afbeelding als we die niet hebben. De vrijgekomen ruimte vullen we met de tekst die anders onder de afbeelding staat. Als voorbeeld tonen we hieronder dezelfde twee projecten: een project met en een project zonder afbeelding.
Ondertitel
We hebben in het nieuwe design ruimte voor een ondertitel bij een product. Dit geeft ons de mogelijkheid om ............ ........... ........
Gerelateerde data
Op desktops staat delen en de gerelateerde informatie (metadata) in de rechterkolom. Op een mobiel device staat deze informatie onder de content. In bovenstaande afbeeldingen van projecten is de status van het project, een startdatum, einddatum en regio te zien. Daaronder staan de personen en partijen die bij het project betrokken zijn of zijn geweest.
Van producten, partijen en personen tonen we andere gerelateerde informatie. We tonen die wel altijd op dezelfde plaats.
Delen / downloaden / linken naar url
De knop voor het delen, downloaden of linken is opvallend oranje geworden en staat altijd op dezelfde prominente plaats. De functie van de knop is afhankelijk van de content. Een publicatie kun je downloaden, een video linkt bijvoorbeeld naar YouTube, een persoonsprofiel kun je delen op een socialmediaplatform.
Een een heleboel andere verandering
Soms iets minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk zijn veel kleine aanpassingen, zoals:
- Titels die onder en niet meer over een afbeelding zijn geplaatst.
- Afbeeldingen en zoekresultaten die rechts uitlijnen in plaats van links. Dat maakt een overzicht rustiger als er resultaten met en resultaten zonder afbeeldingen zijn.
- Een 'sticky' headerbalk waardoor zoeken altijd zichtbaar en bruikbaar is.
- Zoekresultaten die gecategoriseerd zijn op basis van de vier P's en redactie-artikelen.
- Een menu met de belangrijkste links in een hamburgermenu dat op alle pagina's beschikbaar is.
- 'toon telefoonnummer' in plaats van een oogje.
- Een rustigere layout, met meer focus op de inhoud.
- Een professionelere uitstraling zonder de huisstijl aan te passen.
We zijn erg blij met de aanpassingen, natuurlijk blijven we altijd alert op verbeteringen die we kunnen doorvoeren in de uitstraling en layout van publinova.nl.
Reacties
Wil je iets kwijt, heb je een opmerking of wil je iets delen over dit bericht? Voel je vrij om een reactie achter te laten of in discussie te gaan met anderen!
Nog geen reacties, ben jij de eerste?